Contact
Aanmelden nieuwsbrief

 

Drukwerk is zo gek nog niet

Over de inzet van drukwerk als marketingmiddel heeft iedereen een mening. Sommigen vinden het achterhaald, terwijl anderen het onderscheidend vermogen onderstrepen. Feiten en meningen worden vaak vermengd. Stichting Grafivisie liet, op initiatief van de grafische branchevereniging KVGO, onderzoek doen naar mediakeuzeprocessen. De uitkomst staat in een artikel in PrintMatters, editie voorjaar 2014.

Download hier het artikel 'Drukwerk is zo gek nog niet'.


Het succes van printmedia

Iedereen wil een goede ROI (Return on Investment). De standaard opvatting is dat online bestedingen het beste te meten zijn en dat u online dus meer waar voor uw geld krijgt. Uit onderzoek van Gfk en NDP Nieuwsmedia blijkt echter dat print een betere ROI oplevert dan online, radio of tv.

Tijdschriften scoren het hoogst met een ROI-score van 130%. Dagbladen scoren 120%, online 110%, radio 90% en tv 60%. Er zijn 10 campagnes gemeten (waaronder de Staatsloterij, IKEA en Vodafone) om tot deze cijfers te komen. Het succes van printmedia wordt bepaald door het redactionele umfeld en de doelgroep. Hierdoor is het confrontatiemoment vele malen beter. Print levert dus als relatief duurder medium simpelweg het meeste op. Deze studie en de resultaten staan niet op zich. Uit recente internationale ROI studies blijken steeds dezelfde gunstige resultaten voor magazines.

Volledige onderzoek en resultaten zie hier.


Lees het volledig onderzoek

Klik hier...